Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig som dental IT-specialist?
Jag börjar jobbdagen runt 7:30-8:00, går snabbt igenom mail och eventuellt packar bilen för dagens specifika uppdrag. Den ena dagen är oftast inte den andra lik, man planerar i sin kalender, men sen händer saker och/eller behov hos kund uppstår - då gäller det att prioritera och ofta omprioritera.
Skall jag på planerat kundbesök så beger jag mig så tidigt som möjlig till kunden, om inget annat avtalats. Om det är en dag på kontoret så går jag igenom det som ligger i kalender och börjar ta tag i allt efter prioritet. Under dagen kommer det oftast in ett antal ärenden och problem. de flesta via telefon men även via mail och sms.
Många kunder jobbar med ett tajt schema och avhandlar oftast sina ärenden snabbt på mail eller sms då dom får en stund över. Kunden får sedan återkoppling i samma media så snart som ärendet är löst eller minst en uppdatering om status, ex. om ärendet av olika anledningar inte gick att lösa för stunden. Eftersom vi är ett helt team med tekniker så hjälps vi åt att hantera varandras ärenden vid behov.
När jag är ute på kundbesök så kan mindre ärenden oftast tas om hand omgående, de större hanteras oftast samma eftermiddag/kväll då jag är åter på kontoret eller läggs över på en kollega i teamet. Som sagt det är många prioriteringar och pussel man får hantera under dagen, men det gör dagen både rolig, inspirerande och omväxlande.
Vilka typer av problem brukar det oftast handla om?
Allt från små problem med skrivare, journal och röntgenmjukvaror till större problem med nätverk, servrar och annan it och dentalhårdvara som orsakar stillestånd till rena frågeställningar, möten och planeringar av ny eller befintlig klinik. Problemen är ofta väldigt varierande och olika kunder har olika IT-miljöer och behov.
Vad brukar kunderna uppskatta mest?
Att ärenden löses snabbt och smidigt och att de får god återkoppling, alltså en sund och smidig dialog. När man är ute på platsen så gillar jag att ha ordning på saker, att det skall se snyggt ut efter installation/utfört arbete och att IT-miljön blir enkel, stabil och trevlig för kunden att arbeta med och i, utan massa lösa och hängande sladdar och kablar, etc.
Enligt dig, vad är de största fördelarna med att få stöd av dentala IT-specialister, snarare än IT-tekniker?
Vi arbetar ju endast mot kunder inom tandvården och har byggt en unik kunskap och erfarenhet om dentala produkter och mjukvaror och känner behoven för just de specifika användarna.
Som dentala IT-tekniker förstår vi och kan kommunicera på rätt sätt med kunden. Vi besitter även ett brett kontaktnät inom branschen och kan på så sätt se till att våra kunder får rätt hjälp snabbare, även att vi talar samma språk som leverantören av ex. dentalspecifik mjukvara eller hårdvara.
Hur ser en typisk bakgrund ut hos en dental IT-specialist?
Oj, den kan troligen se väldigt olika ut, själv har jag en bakgrund från IT-drift på stort bolag (Telia) och även jobbat många år inom Pro-A/V-branschen (Audio/Video).
Det krävs en bred kunskap inom IT, social kompetens är också en stor fördel och givetvis får man inte vara rädd för att ta tag i nya saker så som hårdvara och mjukvara, då många av dessa som jag nämnt tidigare är branschspecifika.
Vad tycker du själv är mest intressant med jobbet?
Alla små och stora problem och utmaningar man ständigt får och att få lösa dessa problem, oavsett om man löser det själv, med hjälp av kollegor eller i samarbete med leverantörer. Det gör att den ena dagen sällan blir den andra lik. Sen att tillsammans med kunderna ta fram och leverera lösningar för att göra deras dag mer effektiv och lättare.
Jag brinner för att ta väl hand om mina kunder och få dom att känna sig trygga med sin IT-leverantör.
Vad gör en dental IT-specialist som du på fritiden?
Jag är gift och har två barn (6 och 11 år), så det tar ju upp sin tid. Utöver det så tränar och tävlar jag i modellsegelflyg. Jag har tävlat på elitnivå ett par år och kvalat in till landslaget de senaste tre åren, senast Sverige skickade ett lag (2022) till EM så tog vi ett lag-silver och jag placerade mig på en 17:e plats av 125 deltagare från 27 nationer, får se när nästa mästerskap blir av. Jag är även ordförande och ungdomsansvarig i den lokala modellflygklubben.
Bor väldigt nära sjön Mjörn där jag i stort sett vuxit upp och har en segelbåt som familjen gärna tillbringar stor del av sommaren med. Så fritiden är inget problem att fylla!